Wycieczka Pojezierze Suwalskie - Wilno - Augustów

W dniach 10-12.07.2019 r. 35 mieszkańców naszego Domu wyjechało na wycieczkę turystyczno–krajoznawczą trasą: Pojezierze Suwalskie – Wilno – Augustów. W podróży towarzyszyło mieszkańcom pięciu opiekunów.

W pierwszym dniu wycieczki zwiedziliśmy znane prawosławne Sanktuarium Maryjne na Górze Grabarce. Największe wrażenie wywarły na nas tysiące krzyży wotywnych, pozostawionych przez pielgrzymów. Następnie przejechaliśmy autokarem nad Jezioro Wigry, gdzie zwiedziliśmy usytuowany w pobliżu, dawny Klasztor Kamedułów w Wigrach.

Po obiedzie, autokarem przejechaliśmy na „trójstyk granic” Wisztyniec - miejsce zbiegu granic: Polski, Litwy i Rosji. Przy dwumetrowym monolicie z godłami państw, mieszkańcy wykonali pamiątkowe zdjęcia. Kolejny cel naszej podróży to sam kraniec Polski, Stańczyki. Ta wieś słynie z wyjątkowego zabytku – mostów kolejowych o niezwykłej konstrukcji, jednych z najwyższych w Polsce i zwanych „Akweduktami Puszczy Rominickiej”.

Kolejnym celem tego dnia był teren Suwalskiego Parku Krajobrazowego - Smolniki. Z punktu widokowego „U Pana Tadeusza” podziwialiśmy przepiękne widoki na jeziora kleszczowieckie, otoczone wzgórzami, lasami. Po wykonaniu pamiątkowych zdjęć i zakupie drobnych pamiątek udaliśmy się na kolacje i nocleg do Hotelu „Czarna Hańcza” w Suwałkach.

Drugiego dnia, po wczesnym śniadaniu udaliśmy się do stolicy Litwy. Wilno położone jest na Pojezierzu Wileńskim, nad rzeką Wilią. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od wizyty na Cmentarzu, na Rossie. Na grobie z sercem Józefa Piłsudskiego, zapaliliśmy przywiezione z Polski znicze. Zatrzymaliśmy się też przy grobach żołnierzy poległych w walkach o Wilno.

Pod opieką pani Alinki, naszej przewodnik, pospacerowaliśmy cmentarnymi alejkami, podziwiając zabytkowe pomniki oraz odnajdując groby wielu znanych Polaków. Następnie autokarem przejechaliśmy na obiad. Po smacznym posiłku, udaliśmy się na Górę Trzech Krzyży, skąd roztacza się piękna panorama miasta Zwiedziliśmy Stare Miasto umieszczone w 1994 r. na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Na Starym Mieście odwiedziliśmy Kościół św. Anny, Kaplicę w Ostrej Bramie z cudownym obrazem Matki Miłosierdzia, Kościół św. Piotra i Pawła, Kościół św. Ducha, Cerkiew św. Trójcy, Pałac Prezydencki oraz Plac Katedralny z Archikatedrą św. Stanisława. Późnym wieczorem na kolację i nocleg wróciliśmy do hotelu w Suwałkach.

Trzeciego dnia, po śniadaniu udaliśmy się autokarem do Augustowa. Skąd wycieczkowym katamaranem „Swoboda” popłynęliśmy w rejs po jeziorach i kanale augustowskim, do Studzienicznej. Tam, zwiedziliśmy zabytkową Kaplicę, napiliśmy się wody ze źródełka oraz zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie przy pomniku Papieża Jana Pawła II.

Kolejnym etapem podróży był Białystok - stolica Podlasia. Po obiedzie i lodach zwiedziliśmy Rynek, Archikatedrę, Kościół św. Rocha, Cerkiew św. Ducha oraz pałac Branickich wraz z otaczającym go przepięknym zabytkowym ogrodem. Późnym wieczorem, zadowoleni, z planami na kolejny wyjazd powróciliśmy do Świdnika.

To była bardzo ciekawa i pełna atrakcji wycieczka.